Udgivet man d. 30. okt 2017, kl. 21:04

Der er langt mellem smilene, når jeg læser i Mattæusevangeliet.

Når Mattæus fortæller, så stabler han nærmest tragedie oven på tragedie. Det kan næsten ikke blive mere sørgeligt. Favoritudtrykket er: ”Der skal være gråd og tænderskæren”. 

Det bruger han flere gange.

Og hvis ikke det er nok – så er det udenfor. Udenfor i mørket.

Er det virkelig et evangelium; er det virkeligt et glædeligt budskab?

Det er det. For det ender jo godt! Og det ved Mattæus godt, det skal!

Mattæus har én af de aller flotteste afslutninger overhovedet i Det nye testamente.

 ”Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslag til mine disciple, og se, jeg er med jer alle dage, indtil verdens ende”.

Det er da flot!

Men hold op – hvor skal vi igennem mange nederlag og høre om mange, der bliver kastet udenfor og går glip af både det ene og det andet, inden vi kommer så langt.

Det er nærmest som om, Mattæus tænker: ”Ja; det er godt nok glædeligt, det jeg fortæller, men hvor kan det dog gå gruelig galt, før det kommer til at gå godt”

Egentlig, så minder Mattæus mig lidt om Asta, min tante.

Hun var en meget kærlig og god kvinde, men vi var altid lidt bange for hende, for hun så ud, som om hun ikke kunne smile, og engang da hun forsøgte på det, sagde min bror – og vi har ikke været ret gamle -:”Har du ondt i maven, tante ?”

Tante Asta var – bevares - et godt kristent menneske, og vi holdt meget af hende, men alvor var ligesom grundtonen i hendes liv.

Det er det også hos Mattæus.

Er det, fordi han er bitter? Eller er det, fordi han ved noget om os mennesker?

Det tror jeg faktisk, det er. Er det, fordi han mener, at der er grænser for, hvor morsomt alt er? Det tror jeg, også det er.

Mattæus ved godt, at evangeliet er et glædeligt budskab, men han mener, man ikke skal begynde at glæde sig alt for tidligt. Det kan gå galt. Det har han set.

Og han høster nok af nogle af sine egne bitre erfaringer.

Jeg tror ikke, Jesus har fortalt den her lignelse.

Mit gæt er, at Mattæus har skrevet lignelsen ud fra begivenheder som fx jødernes oprør, Jerusalems ødelæggelse, hvor den senere kejser Titus væltede ind og knuste byen.

Og historien – må man sige - gentager sig. For så vidt er det en ren Gazastribe-historie.

Det starter med en lille smule vold, så accelererer volden, så er der nogen, der bliver slået ihjel, så rykker kongen ud og brænder hele skidtet af. Og så – skal festen alligevel holdes, og det ender i et sandt voldsorgie af den anden verden.

Men hvorfor?

Jo, fordi nogen bankede postbuddet, da de ikke ville tage imod invitationen.

Men er det en lignelse, som Jesus kunne tænke sig at fortælle?

Er Gud sådan som den tyran, der overreagerer og sender sine hære ud for at brænde hele byen ned?

Nej!

Mattæus forstiller sig, at med himmeriget er det som med en konge, der… - og I kan godt høre, at får man eftersætningen med, så er det ikke Guds rige, der ligner kongen. Så er det historien, der fortæller noget om himmeriget.

Men hvad handler det så om?

Jo; jeg tror - Mattæus trækker på en erfaring, som vi kender fra masser af eventyr.

H.C. Andersen kendte den, da han digtede historien om pigen, der trådte på brødet. Den selvoptagne teenager, Inger, af fattige kår, som var kommet i huset hos gode gårdmandsfolk, og de tog sig af hende, som var hun deres egen. Og da hun skulle hjem og besøge sin fattige mor,så siger madmor til hende: ”Åh, tag lige det her brød med til din mor.”

Og er der noget en selvoptaget teenager ikke synes er sejt, så er det fx at blive set på hovedgaden med et brød under armen.

Så hun går bagom, da hun skal over der henne, hvor der er smattet ved bækken, og så smider hun brødet, så hun ikke får beskidte sko. Det skulle hun aldrig have gjort. Hun synker ned – ned igennem – og ikke bare ned i mudderet, men ned i helvede. Ned i underverdenen, hvor hun kommer under behandling af Fandens oldemor. Og det er langt og besværligt, førend det ender med at blive godt til sidst.

Eller – kender I eventyret, der somme tider hedder ”Prins Hvidbjørn” – og somme tider ”Østen for solen og vesten for månen”?

Det eventyr handler om en prinsesse eller en pige – den tredje i familien, som bliver bortført af en bjørn.

Ude i skoven er der et slot. Og om natten ligger der en prins hos hende. Men om dagen lunter han rundt som en bjørn. Så lader hun sig til sidst lokke af én af sine søstre til at tænde ild.

Det gør hun, og der ligger så den dejligste prins ved siden af hende.

Hun bliver nu så begejstret, at hun dårligt kan holde lyset, som hun holder i sin hånd – og hun spilder den varme stearin ned på hans mave, og så vågner han:

”Kunne du ikke have holdt mig ud bare i en måned, for så havde min fortryllelse været løst”; siger han. Nu må du søge efter mig – østen for solen og vesten for månen.

Og så er det, at hun må lade sig smede jernsko på fødderne og spise stenbrød og gå længere end langt og blive trættere end træt.

Et øjebliks uopmærksomhed, og alt er tabt.

Det er den historie, Mattæus fortæller.

Og det gør han på en sådan underlig forvreden måde, som om det var Kafka, Spielberg, Lars von Trier eller en anden moderne historieskaber, der fortæller en absurd historie om et bryllup uden brud og brudgom, hvor gæsterne siger nej og slår nogle af tjenerne ihjel.

Så bliver kongen hidsig og brænder hele byen af, og så fortryder han alligevel, for festen skal holdes.

Og det må have været en lynkrig det her, for maden er varm endnu, og så sender han tjenerne ud. Og det kan ikke være svært at finde nogen. De løber jo forvirrede rundt, fordi byen er brændt af.

Da de så sidder og skal spise og er gået fri af massakren, så kommer kongen ind, og siger til én af dem, der er undsluppet: ”Hvorfor har du ikke bryllupstøj på”?

Men hvad er det for en historie? Tænker jeg…

Jo; det er historien om volden, der accelererer, om ondskaben, der vokser ud af dumheden – ud af uopmærksomheden. Det er den historie, der – man kunne næsten sige med et tredje eventyr – handler om – løn som forskyldt.

De var selv ude om det, men det er også en snebold, der vokser.

Men er det er evangelium? Ja; det er det!

Hvordan?

Ikke fordi de kommer ud i mørket, hvor der er gråd og tænderskæren, men fordi Mattæus fortæller noget, som i virkeligheden er meget opmuntrende.

På mange måder er han en fremragende pædagog – ham Mattæus. For han ved, at nogle gange er man nødt til at lyve for at sige sandheden.

At lade en ting komme til udtryk gennem sin modsætning.

Man er nødt til – at sige det modsatte. Vi kalder det somme tider ironi, somme tider sarkasme. Eller galgenhumor – som det nu nok nærmest er her hos Mattæus!

Han siger det modsatte af, hvad han mener.

Mattæus ved, at evangeliet er et godt budskab. Men hvordan – tænker han – skal han gøre det forståeligt. Han må digte en rædselshistorie.

Men hvis I nu prøver at tænke over det – så handler det ikke om, at det går galt.

Det handler om, at midt i vores verden – den verden vi lever i, hvor én går til sin mark og en anden til sin forretning – der er det det, som kunne give alt sammenhæng og mening – og – hvis vi lukker os for det, så er det bare ærgerligt, for så er vi overladt til gråden og jammeren, tungsindigheden og det yderste kulsorte mørke.

Egentlig fortæller Mattæus i tragediens form noget, som er et smil værd. Noget, der er glædeligt og opmuntrende: nemlig at Guds rige findes!!

Ikke engang – og ikke måske når vi dør – men her – lige nu og her – midt i vores verden, som vi lever midt i -  sammen og med hinanden.

Det er det, historien om det her mærkelige bryllup egentlig skal handle om, sådan som Mattæus fortæller den. Og så – nok så vigtigt – så er historien en opfordring til at leve sit liv opmærksomt, nærværende og vedkommende.


Hvordan lever man nærværende og opmærksomt?

Jo, det gør man ved at huske sig selv på, at alting ikke skal blive rutine og sædvane.

Ryst posen en gang imellem!

Måske kan nogen af jer huske Storm P.: to mænd, der snakker sammen? ”I begyndelsen af vores ægteskab vækkede min kone mig altid med et kys.” ”Nå, siger den anden, ”hvad skete der så?” ”Ja, så købte hun et vækkeur”.

------

Det kan vi selvfølgelig godt grine af – men hvad er det, der sker?

Rutinen og sædvanen lukker sig omkring det glædelige og det dejlige.

Det er faktisk i større format den historie, Mattæus fortæller.

Mattæus siger:” Forstår I ikke, hvor fantastisk og smuk og dejlig tilværelsen – den gave Gud har givet os, er”

Så det handler om en opfordring det her - om at være nærværende og opmærksomme. Derfor fortæller han tragedie på tragedie, ham Mattæus.

Men er det hele så en tragedie? Nej!

For han ved godt, at der er noget, der vender tragedien til en komedie. For der sker det, man kender fra komedien: den glædelige katastrofe!

Hvad? Jo; i Mattæus` store fortælling er det den, at Jesus bliver dræbt. At han ved sin død tilintetgør døden og står op af graven. Det ved Mattæus godt!

Men – det skal bare ikke siges for tidligt. Vi skal lige have at vide, at det er alvor det her – og så kan vi få at vide: ”Mig er givet al magt. Jeg er med jer alle dage”

Så jo – Mattæus fortæller et evangelium. Han kan bare godt lige at skræmme os med uhyggelige historier undervejs.

Og det sker i en god pædagogisk hensigt i et forsøg på at få os gjort opmærksomme og nærværende i det liv, vi lever med hinanden.

______


Kategorier Uddrag af prædiken

Kommentarer

afizahujumel
lørdag d. 10. februar 2018, kl. 10:53
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
iteqaboxudo
lørdag d. 10. februar 2018, kl. 11:06
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
udaturimuxop
lørdag d. 10. februar 2018, kl. 11:40
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
akuluyevuj
lørdag d. 10. februar 2018, kl. 11:43
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
anusoriuve
lørdag d. 10. februar 2018, kl. 13:13
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
eiajaocinuju
søndag d. 11. februar 2018, kl. 10:52
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
efepetonukaq
tirsdag d. 20. februar 2018, kl. 13:05
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
obusuipev
tirsdag d. 20. februar 2018, kl. 13:35
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/
ikevecaxebe
tirsdag d. 20. februar 2018, kl. 14:08
http://levitra-20mg-priceof.online/ - levitra-20mg-priceof.online.ankor <a href="http://pricespharmacy-canadian.online/">pricespharmacy-canadian.online.ankor</a> http://buy-amoxicillin-amoxil.online/

Tilføj kommentar